Selamat Datang ke blog saya . Harap semua happy and anjoy blog ini . enjoy it !!

Jumaat, 7 November 2014

Trivia Masuk MRSM Tawau

  Assalamualaikum semua .. ini adalah catatan saya yang pertama .. sebenarnya saya masih lagi "tadika" dalam bab bab blog ni .. tapi hari ini saya nak kongsi pasal MRSM Tawau ..


  Saya tak tahu lah macam mana boleh dapat masuk sekolah ni .. dulunya saya memang tidak mahu untuk bersekolah di sekolah ni , saya teringin betul mahu melanjutkan pengajian saya di sekolah menengah agama .. pada tahun 2010 , saya sudah pun mendaftar untuk masuk sekolah agama dan permohonan saya itu di terima .. Tapi malangnya , cikgu saya menyuruh saya untuk memohon dan masuk MRSM Tawau sebab dia cakap pada tahun 2011 nanti itu yuran adalah percuma .. Tiada bayaran walau se-sen pon yang akan keluar .. Jadi saya dengan seorang lagi kawan saya teruja juga lah untuk masuk sekolah pandai ni .. Cikgu kami itu lah yang tolong kami untuk memohon masuk MRSM ..


  Sementara menunggu permohonan MRSM tu untuk diluluskan , saya bersekolah buat sementara waktu di SMK Jalan Apas Tawau , sebuah sekolah yang memang terkenal dengan pelajar-pelajar nakal dan gangster .. First tu memang takut sikit juga lah untuk masuk , tpi disebabkan ramai juga kawan saya yang memang nakal so aku pun buat derr je lah .. kalau kena belasah pun apa nak takut , panggil jer kawan-kawan .. kan ?? di sini , banyak pengalaman manis yang dapat aku timba .. Di sekolah ni lah aku dan beberapa kawan lagi dijadikan harapan untuk kecemerlangan sekolah tersebut .. rasa terharu juga lah sebab di beri kepercayaan dan penghormatan seperti itu .. Saya bersekolah disini selama 1 bulan lebih then dapat tawaran untuk masuk ke MRSM .. masa ni memang excited betol lah nak masuk sekolah yang terdiri daripada budak-budak cemerlang .. tapi hati keberatan betol nak tinggalkan SMK Jalan Apas .. semua kawan sedih sebab aku pindah ke MRSM tu .. semuanya merayu supaya aku stay di apas tu .. memang sedih lah .. tapi demi masa depan yang cerah , saya pon terpaksa lah pindah .. then aku pon pergi lah minta surat pindah sekolah di pejabat SMK Jalan Apas ni .. masa ni , kerani yang bertugas pada hari tersebut terkejut sebab dia tengok aku bersungguh-sungguh untuk masuk sekolah tu .. bukannya terkejut sebab apa , tpi berdasarkan pendapatan keluargaku dea rasa kasihan kerana dea cakap yuran di mrsm tu sangat mahal .. dengan rasa terkejut juga , aku pon cakap lah yang yuran nya tahun ni ( 2011) tidak d bayar .. tpi sebagai langkah keselamatan dea suruh aku pergi ke mrsm dulu untuk tanya tentang yuran ni ..


  Then aku pon pergilah ke mrsm ni untuk tanya tentang yuran tu .. aku kesan naik bas lepastu sampai kat simpang jalan tu aq turun then jalan kaki sampai lah ke mrsm tu .. punya lah jauh aku jalan kai tu .. tyme seronok jalan kaki ni pula , aku dikejar oleh beberapa ekor anjing yang tidur di kawasan berhampiran .. bayangkan tyme tu masih kecil lagi , baru nak baligh .. then aku pon lari lah dengan sepuas hati sampai lah aku jumpa mrsm ni .. habis basah berpeluh baju aku .. haha .. tyme aq sampai mrsm ni aq terus lah pergi ke pejabat nya tu ,.. tyme ni aq jumpa beberapa orang cikgu yang hairan tengok aq yg basah oleh peluh seperti cikgu aizah , cikgu sahuri dan cikgu ziha .. then dorang pon panggil aq untuk tahu perkara sebenar .. aqpon cerita lah perkara sebenar .. haha .. mereka rasa kasihan tengok aq tyme tu .. tanpa buang masa lagi aku pon terus lah tanya tentang yuran tu dengan cikgu-cikgu tersebut pastu dorang cakap memang bayar .. then aq pon terkejut nak mampos sebab dorang cakap yurannya tu kira-kira 900 lebih .. oh my god !!! rasa menyesal pulak ikut cakap cikgu sekolah rendah dulu .. tapi cikgu-cikgu mrsm tu beri aku sokongan untuk terus belajar di mrsm tu .. dorang cakap pasal yuran tu tak payah pikir sebab boleh bayar ansur-ansur .. then aq pon balik lah dimana aq dihantar oleh cikgu aizah .. lepas 3 hari tu aq pon mendaftar lah tanpa bayar yuran lagi .. pastu bermula lah sudah hidup ku sebagai seorang pelajar MRSM .. wooowwwww !! hahaha tu jer lah yang boleh dikongsi .. hehe hope you all enjoy ngan apa yang aku kongsi ni .. bye !!!

6 ulasan: