Selamat Datang ke blog saya . Harap semua happy and anjoy blog ini . enjoy it !!

Jumaat, 29 April 2016

TEMUDUGA YAYASAN TENAGA NASIONAL ( YTN )


Assalamualaikum dan hello guys!
OK, sekarang saya nak share sikit pengalaman sahabat saya semasa menghadiri sesi temuduga YTN , hehe nak kata saya yang prgi mmang mimpi lahh kan ?? haha .. entry ni saya dari blog sahabat tercinta saya iaitu MUHAMMAD AFIQ BIN ABDUL WAHID .. actually entry ni dea tulis menggunakan Bahasa Inggeris tapi sebab kosa kata English dea terlalu gempak meletop , so saya tolong translate kan .. hehe klo nak juga baca , nak peningkan kepala, nak bukak kamus or nak belajar "new words for today" , boleh lah baca ini YAYASAN TENAGA NASIONAL SCHOLARSHIP

inilah dea yang saya maksudkan .. hensem kan ?? pompuan sila jangan melt .. siahhhhhh !! haha .
Afiq with his loved father .

sO, here we go !!

Assalamualaikum dan hello guys!

Hari ini saya ingin berkongsi pengalaman saya untuk menghadiri temu bual untuk memohon Biasiswa Yayasan Tenaga Nasional (YTN). temu bual itu diadakan sempena Sabah dan Sarawak Pra-Pengambilan 2016. Sesi temu bual berlangsung di Kuching, Kota Kinabalu, Tawau, dan bandar lain di Sarawak (hehe, saya tidak begitu ingat tempat yang tepat). Di Tawau, hanya terdapat 5 ditemubual, dan kami telah berkumpul di Marco Polo Hotel, Tawau. Terdapat dua pelajar MRSM dan tiga pelajar SBP. Wawancara ini berlaku pada bulan Januari 2016, tetapi keputusan akan diumumkan pada bulan Mei 2016. Phewww .. itu menunggu lama ..

Satu taklimat ringkas tentang YTN Scholarship. Biasiswa ini bertanggungjawab mengadakan di bawah syarikat Tenaga Nasional Berhad, sebuah syarikat yang menguruskan bekalan elektrik di Malaysia. Kursus yang ditawarkan adalah: -

- Kejuruteraan Elektrik Kuasa
- Kejuruteraan mekanikal
- Kejuruteraan awam
- Perakaunan

Terdapat 2 program yang ditawarkan, yang program luar negara dan program UNITEN. Bagi pelajar yang telah ditawarkan untuk belajar di luar negara, mereka akan dihantar sama ada United Kingdom, Amerika Syarikat, Kanada, Jerman, Australia, New Zealand dan Program Berkembar. Oleh itu, mereka akan menjalani program persediaan sama ada: -

- UNITEN
- Kolej Pendidikan INTEC
- Kolej Yayasan UEM
- Kolej MARA Banting

Para ulama YTN akan terikat dengan TNB selama 7 tahun selepas menamatkan pengajian.

Temuduga Hari

Ia adalah 18 januari 2016; hari di mana SPM 2015 Lepasan boleh membeli UPU Nombor Pin. Walau bagaimanapun, bagi lima daripada kami, kami telah dibebankan dengan misi yang besar, untuk menjamin diri kita untuk biasiswa untuk melanjutkan pengajian peringkat tinggi kami. Apabila saya memasuki hotel, saya adalah ternganga keheranan melihat bahawa sesi temu bual itu berlaku sehingga 05:00 Saya hanya membayangkan untuk hari yang panjang dengan banyak sesi temuduga sukar dibayangkan. Nasib baik, kami telah diberi taklimat bahawa akan ada hanya satu sesi temuduga individu, yang menunjukkan bahawa tidak akan ada perbincangan atau persembahan kumpulan. Dan aku selesai sesi temu duga di 10:00

Berita buruk bagi saya, saya telah ditemu duga yang pertama yang akan dipanggil Terdapat 3 panel.; semua telah menunjukkan ungkapan yang tersendiri. Ada yang mencari bosan (psiko: P) dan salah seorang daripada mereka kelihatan seolah-olah beliau menganalisis tingkah laku dan penampilan saya. Saya dijangka bahawa mereka akan meminta saya soalan melelahkan mengenai isu-isu semasa, pengetahuan am dan kemahiran menganalisis. Namun begitu, saya begitu bernasib baik kerana saya hanya diberi soalan rumit lagi bebas masalah, seperti: -

- Memperkenalkan youself
- Jelaskan mengenai bangsa anda?
- Jelaskan apa yang anda tahu mengenai AC dan DC?
- Di mana anda memilih untuk melanjutkan pelajaran anda?
- Mengapa anda memilih Power Electrical Enginnering?
- Mengapa anda mahu untuk belajar di UK? Mengapa tidak negara-negara lain?
- Bahagian satu pengalaman anda untuk menyertai pertandingan berasaskan pasukan.
- Terangkan satu kelemahan anda.

Saya menghabiskan beberapa jam dengan ditemubual lain untuk berbual dengan mereka mengenai soalan-soalan yang mereka diminta. Mereka juga terkejut apabila mereka ditanya soalan mudah seperti jika mereka adalah haiwan, apa yang haiwan mereka ingin menjadi. Tiada sebarang soalan mengenai TNB dan pengetahuan umum seperti apa yang kita telah baca dalam blog orang lain. Mungkin mereka bertujuan untuk menyediakan sesi bebas tekanan dengan Borneas. Siapa tahu ? Ia akan menjadi satu penantian yang lama untuk tahu keputusan temuduga. Mari kita hanya menikmati cuti sebelum saya keputusan SPM yang akan diumumkan pada bulan Mac.

Terima kasih.

2 ulasan: